Nyt jos koskaan palvelun laadulla on merkitystä

”Kiitetään, kehutaan ja jaetaan hyviä palvelukokemuksia. Annetaan positiivisen puskaradion soida, suosittelee kauppakamarin palveluneuvoja Mari Polvinen.

Kulunut vuosi on ollut mitä ihmeellisintä aikaa ihmisille ja kaikille yrityksille niin pahassa kuin hyvässäkin. Korona – tuo kirosana, joka pisti kaikkien suunnitelmat, tavat elää ja tehdä töitä uusiksi. Jäin hetkeksi miettimään löytyykö Suomesta toimialaa tai yritystä, johon korona ei olisi vaikuttanut millään tavalla. En keksinyt ainuttakaan – korjatkaa jos olen väärässä.

Maaliskuussa katsoin lähes jokaisen hallituksen tiedotustilaisuuden, samalla mietin kuumeisesti, mitä tämä tarkoittaa minun ja läheisteni kannalta. Luonnollisesti sitä miettii ensin itseään ja läheisiään. Minulle maaliskuun äkkipysähdys tarkoitti, että Kreetan reissu peruuntui, salibandy meni tauolle ja yhtäkkiä vapaa-aikaa olikin paljon. Pian ymmärsin, ettei koronan tuoma äkkipysähdys ollut omalla kohdallani maailmanloppu. Kuitenkin samalla tajuntaan alkoi rysähtää vaikutukset yritysten kannalta, erityisesti vaikutukset palveluyrityksiin. Normaalissa arjessa paikallisten yritysten tarjoamat palvelut ovat suuri osa ajankäyttöäni, miten minä yksilönä voisin auttaa näitä yrityksiä selviytymään?

Kauppakamarin palveluvaliokunta, eli joukko alueen palveluyritysten edustajia, kokoontui tänä vuonna poikkeuksellisesti ensimmäistä kertaa vasta toukokuussa, etäyhteyksin totta kai. Tuohon aikaan monen palveluyrityksen tilanne oli erityisen vaikea ja ahdinko oli selvästi kosketeltavaa, jopa Teamsin välityksellä. Palveluvaliokunta on jo useampana vuonna toteuttanut Parasta Palvelua -kisaa, jossa etsitään alueemme parasta palvelua tarjoavaa yritystä. Valiokunnan kokouksessa pohdittiin, pystytäänkö kisaa poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen toteuttamaan tänä vuonna ollenkaan. Yritysten viesti oli selkeä – nyt jos koskaan palvelun laadulla ja erinomaisella asiakaskokemuksella on merkitystä! Palveluvaliokunnan jäsenet halusivat erityisesti nostaa esille yrityksiä, jotka ovat kehittäneet uusia palveluinnovaatioita. Eikun tuumasta toimeen ja Parasta Palvelua-kisan valmistelut pystyyn.

Niinpä Pohjois-Savon alueen parasta palvelua tarjoavaa yritystä etsitään nyt jo seitsemännen kerran. Ilmoittautuminen avattiin pari viikkoa sitten ja pian pamahtaa jo 70 ilmoittautuneen raja rikki. Huima vauhti ilmoittautumisessa osoittaa sen, että palveluyritykset kaipaavat positiivisuutta tähän poikkeukselliseen aikaan. Yritykset aidosti haluavat palvella asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla ja tuoda palveluitaan esille.

Miten siis voimme auttaa, kannustaa ja tukea palveluyrityksiä läpi tämän haastavan ajan? Vastaus on yksinkertainen: käytetään palveluita ja hyödynnetään uusia palveluinnovaatioita, joilla palvelut tuodaan saavutettavaksi myös poikkeusajassa. Kiitetään, suositellaan, kehutaan ja jaetaan hyviä palvelukokemuksia. Annetaan positiivisen puskaradion soida.

Yksi hyvä ja todistetusti toimiva kehumisen kanava on Parasta Palvelua -kisa, jonka yleisöäänestys avautuu 26.11. Savon Sanomien nettisivuilla ja voittaja julkistetaan joulu-marraskuun vaihteessa.

Kirjoittaja toimii kauppakamarin palveluneuvojana ja juoruilee mielellään mahtavista palvelukokemuksista.