Uusimmat
Kansainvälistä kasvua tekevä Delfin Technologies luottaa vahvaan asiantuntemukseensa ja osaaviin kumppaneihinsa. Kuopion Savilahdesta ponnistava yritys on onnistunut saamaan jalansijaa jo yli 40 maassa. Tuore yrityskauppa vauhdittaa bisnestä entisestään.
Iho on ihmisen suurin elin, joka suojaa koko kehoa. Delfin Technologiesin tieteellisesti validoidut laitteet mittaavat ihon biofysikaalisia ominaisuuksia. Terveysteknologiayhtiön tavoitteena on tehdä ihonhoidosta ja ihonhoitotuotteiden kehittämisestä entistä turvallisempaa ja luotettavampaa.
”Olemme ylpeitä siitä, miten meidän teknologiallamme voidaan auttaa niin kliinistä terveydenhuoltoa, lääketieteellistä tutkimusta kuin kosmetiikkateollisuuden tuotekehitystä”, Delfin Technologiesin toimitusjohtaja Jouni Nuutinen sanoo.
Nuutisen mielestä Delfin Technologiesin kilpailukyky kulminoituu asiantuntevaan kahdeksan hengen tiimiin, joka on sitoutunut oman teknologian kehittämiseen. Kasvuyrityksen tuotteet valmistetaan Kuopion Savilahdessa, josta ne lähtevät maailmalle.
Yrityksen tuotteista yli 90 prosenttia menee vientiin. Kärkimarkkinat sijaitsevat Yhdysvalloissa, Kiinassa, Etelä-Koreassa, Singaporessa, Intiassa, Ranskassa ja Isossa-Britanniassa.
Kansainvälistyminen oli Delfin Technologiesille selvä suunta jo alusta asti, koska yritys toimii kapealla sektorilla. Suomen-markkinoilla kasvumahdollisuudet olisivat olleet hyvin rajalliset.
”On ollut todella mielenkiintoista ja palkitsevaa nähdä, kun meidän tuotteemme on hyväksytty kansainvälisesti ja ne ovat menneet kaupaksi maailmalla”, Nuutinen iloitsee.
Kuopion alueen kauppakamari myönsi Delfin Technologies Oy:lle vuoden 2023 Export2X-kansainvälistymistunnustuksen Sawosta maailmalle -tapahtumassa 24.11. Tunnustus nostaa esiin kansainvälisesti ansioituneita pohjoissavolaisia startupeja ja muita kasvuhakuisia yrityksiä.
Innovatiivinen TKI-toiminta kasvuyrityksen kivijalkana
Kuopion yliopistollisen sairaalan sädehoitoyksikössä tutkittiin 1990-luvulla sädehoidon aiheuttamia ihoreaktioita. Kyseessä oli silloisen Tekesin tutkimushanke, jonka spin-offina Delfin Technologies sai alkunsa. Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta on ollut siitä lähtien yrityksen dna:ssa.
Delfin Technologies on tehnyt aktiivista tutkimusyhteistyötä muun muassa lääketieteeseen ja terveystieteisiin keskittyneessä Itä-Suomen yliopistossa sekä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Myös muun muassa Japanista, Ruotsista ja Yhdysvalloista löytyy tärkeitä yhteistyökontakteja.
”Koska toimimme lääketieteellisen teknologian alalla, lääkintälaitteidemme tieteellinen näyttö täytyy tehdä oikeassa käyttöympäristössä”, Nuutinen huomauttaa.
Tutkimuslähtöisen liikeidean kaupallistamisessa on kuitenkin omat haasteensa. Nuutinen kannustaa hankkimaan tutkijalähtöisen näkökulman rinnalle jo varhaisessa vaiheessa kaupallista ja taloudellista osaamista. Yksin ei kannata jäädä vaan pyytää rohkeasti neuvoa ulkopuolelta.
Aikoinaan Delfin Technologies sai sparrausta muun muassa Finprolta, joka tunnetaan nykyisin Business Finlandina. Myös Sitra oli mukana pääomasijoittajana yrityksen perustamisvaiheessa. Omaa liikeideaa on hyvä hioa, jotta se on varmasti valmis kansainvälisille markkinoille.
”TKI-lähtöisessä bisneksessä pelkkä hyvä tuote ei vielä riitä, vaan ihmisten pitää olla myös oikeasti kiinnostuneita siitä. Kilpailu on aina hyödyllistä, koska se kertoo, että tuotteelle on jo kysyntää”, Nuutinen toteaa.
Luotettava kumppaniverkosto auttaa valloittamaan markkinat
Mikä sitten on ollut Delfin Technologiesin kansainvälistymisen salaisuus? Nuutinen näkee, että onnistuminen juontaa juurensa toimiviin kumppaneihin. Yritys on käyttänyt reippaasti resurssejaan löytääkseen sellaiset kumppanit, jotka tuntevat hyvin paikallisen markkina-alueen käytännöt.
Esimerkiksi kansainväliset messut ja kongressit ovat oivallisia paikkoja luoda verkostoja.
”Vieraassa markkinassa paikallisen kumppanin läsnäolo ratkaisee. Kumppani tuntee kielen ja kulttuurin. Esimerkiksi lääke- ja kosmetiikkateollisuudessa täytyy perehtyä markkinaan huolella etukäteen, jotta tietää, missä oikeat asiakkaat ovat ja miten heitä kannattaa lähestyä.”
Delfin Technologies kouluttaa jakeluverkostoonsa kuuluvia kumppaneita jatkuvasti ja vierailee kohteissa paikan päällä. Paikalliset kumppanit huolehtivat yrityksen markkinoinnista ja myynnistä.
Olennaista on, että innovatiivisen yrityksen tuotteista viestitään juuri oikealla tavalla.
”Kansainvälistymisessä vaaditaan rohkeutta keskittyä tiettyyn markkinaan. Kukaan ei voi hallita kerralla kaikkea”, Nuutinen tähdentää.
Asiansa osaavien kumppaneiden lisäksi Delfin Technologiesilla on noin parikymmentä keskeistä alihankkijaa, joista iso osa toimii Suomessa. Vaikka korona-aika vaikutti hetkellisesti komponenttien saatavuuteen, yritys on voinut aina luottaa siihen, että alihankkijat toimittavat kestävää laatua.
Kansainvälinen menestys saa jatkoa yrityskaupan siivittämänä
Jos yritys vasta suunnittelee kansainvälistymistä, Nuutinen suosittelee osallistumaan erilaisiin aihetta käsitteleviin seminaareihin, koulutuksiin ja muihin tapahtumiin. Oikeanlaisiin verkostoihin ja yhteisöihin voi päästä mukaan vaikkapa alueellisten kauppakamareiden kautta.
”Delfin Technologies on saanut myös ELY-keskukselta kansainvälistymistukia messuja ja markkinatutkimusmatkoja varten. Tällaisia mahdollisuuksia kannattaa ehdottomasti hyödyntää, jotta aloitteleva yritys uskaltaa lähteä maailmalle”, Nuutinen vinkkaa.
Jokaisella kansainvälistymistä tavoittelevalla yrityksellä pitää siis olla riittävästi uskoa omaan liikeideaansa ja rohkeutta esitellä sitä muille. Nuutisen mielestä menestystä ei voi kopioida, vaan se pitää rakentaa itse.
Kesällä 2023 Delfin Technologiesin historiassa kääntyi uusi sivu, kun Boreo-konserni osti yrityksen. Nuutinen uskoo, että yrityskauppa kirittää liiketoimintaa entisestään. Silti kotiseuturakkaus Kuopioon ja savolaisen utelias suhtautuminen siivittävät kansainvälistä matkaa jatkossakin.
”Meillä on jo 25. toimintavuosi menossa, ja kehitämme innolla omaa liiketoimintaamme nyt uuden omistajan ohjauksessa. Kansainvälinen bisnes on edelleen kaiken keskiössä.”
Teksti: Nelli Leppänen, Mandariinimedia
Kuva: Reino Hartikainen
Artikkeli on osa Export2X – Pk-yritysten kyvykkyyksien kehittäminen kansainvälisille markkinoille -hanketta (S22805), joka saa toimintaansa Euroopan sosiaalirahaston (ESR) tukea.