Uusimmat
Kuopiolaisesta startupista yhdeksi alueen suurimmaksi softa- ja digitaloksi kasvanut Ropo on vahvistanut näkyvästi asemaansa Pohjoismaissa. Yhtiöllä on jo yli 10 000 pohjoismaista asiakasta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Seuraavaksi horisontissa siintävät Euroopan markkinat. Viisitoista vuotta kestäneellä kasvumatkalla tavoitteet ovat pysyneet kirkkaana: Ropolla halutaan edelleen kasvaa, voittaa uusia asiakkaita ja tuottaa mahdollisimman hyvää palvelua.
Kuopion alueen kauppakamarin Digivaliokunta palkitsi Ropon tänä vuonna Vuoden Digiyrityksenä. Yrityksen korkea digitaalisuusaste, rohkea kansainvälistyminen sekä merkittävät investoinnit kasvua tukevaan ohjelmistokehitykseen nousivat valitsijaraadin perusteluissa.
Harva kuitenkaan tietää, että yli 100 miljoonaa liikevaihtavan Ropon n. 400 työntekijästä neljännes työskentelee ohjelmisto- ja tuotekehityksen, järjestelmäimplementaatioiden ja teknisten projektien äärellä.
”Olemme alamme teknologinen edelläkävijä. Ropo One™ on kehittämämme palvelualusta ja olemme ainoa toimija Pohjoismaissa, joka pystyy tarjoamaan koko laskun elinkaaren yhden palveluntarjoajan periaatteella”, kertoo neljä vuotta konsernin toimitusjohtajana toiminut Ilkka Sammelvuo.
Asiakas on aina asetettu Ropolla etusijalle. Yhden palvelualustan kautta helpommin seurattava, kontrolloitava ja optimoitava laskutusprosessi kiinnostaa erityisesti yhtiöitä, joilla on suuri laskuvolyymi ja paljon toistuvaislaskutusta. Ropon pohjoismainen kasvu on mahdollistanut uusien asiakassegmenttien tavoittamisen, mutta palvellut myös olemassa olevia suurasiakkaita.
”Asiakkaillemme olemme kumppani, joka mahdollistaa laskutusprosessien ja tukipalveluiden yhtenäistämisen saumattomaksi kokonaisuudeksi. Tarjoamme asiakkaillamme pitkälle kehitetyn automaation, digitaaliset palvelukanavat ja täyden läpinäkyvyyden prosessin eri vaiheisiin. Asiakaskokemus ja palvelun laatu ovat keskiössä.”
Ohjelmistokehityksen keskuksena Kuopio
Ropolla työskentelee moninainen joukko eri ICT-alan osaajia mm. ohjelmistokehityksen, käyttöönottoprojektien, tuotehallinnan, data-analytiikan sekä alustapalvelujen parissa. Softa- ja digialalla talon sisäiseen tuotekehitykseen panostaminen näkyy myös työnantajaimagossa.
”Erityisosaamistamme on asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen tuotekehitys. Ohjelmistokehitystiimissämme, joka vastaa Ropo One -ohjelmistoekosysteemin kehityksestä, työskentelee ohjelmistokehittäjiä ja -arkkitehtejä sekä testauksen ammattilaisia. Satsaukset talon sisäiseen osaamiseen ja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen kuvastavat vahvaa yrityskulttuuriamme ja tahtoamme olla joka päivä parempia kuin eilen”, Sammelvuo sanoo.
Kasvuyrityksen organisaatiokulttuurin keskiössä ovat tavoitteellinen can do -asenne, halu kehittyä ja yhdessä tekemisen meininki, jota ruokkivat hyvät työkaverit ja innostavat tehtävät.
”Ropon yrityskulttuuri on omanlainen eikä se välttämättä sovi kaikille. Muutamme markkinaa teknologialähtöisellä palvelukulmalla ja meillä vaalitaan muutoksentekijöiden kulttuuria. Niille, jotka innostuvat tavoitteellisesta tekemisestä, Ropo on erinomainen työnantaja. Meillä on paljon osaajia erilaisilla taustoilla ja urapoluilla – osaaminen, palveluasenne ja Ropon arvojen jakaminen ratkaisevat.”
Tulevaisuuden osaajatarpeet Ropolla liittyvät korkeaan ohjelmistokehitysosaamiseen ja erinäisiin rooleihin kansainvälisen kasvun tukena paikallisella ja konsernitasolla.
”Ohjelmistokehityksen haluamme jatkossakin keskittää Kuopioon,” Sammelvuo painottaa.
Globaalit megatrendit kasvun mahdollistajina
Digitalisaatio, sähköistyminen ja tekoäly puhuttavat tällä hetkellä toimialasta riippumatta. Ropolla trendikehitys nähdään hyvänä.
”Eurooppalainen lainsäädäntö vauhdittaa laskujen sähköistämistä, ja se on meille tietenkin hyvä asia. Olemme Ropolla hyödyntäneet koneoppimista ja tekoälyä jo vuodesta 2018 alkaen. Oikein käytettynä nämä ovat hyviä työkaluja prosessien tehostamiseen ja palvelujen skaalaamiseen.”
Geopoliittiset turbulenssit ovat nostaneet tieto- ja kyberturvan teemat vahvasti liiketoiminnan keskiöön. Tietoturvan merkitystä Ropo-konsernin toimitusjohtaja Ilkka Sammelvuo kuvaa tärkeäksi.
”Teknologiapalvelujentarjoajalle nämä ovat aina tärkeitä asioita. Etenkin tässä maailmantilanteessa tieto- ja kyberturvallisuuteen pitää myös panostaa. Me olemme tänä vuonna sertifioineet itsemme ISO27001-tietoturvasertifikaatilla.”
Vastuullisuus ja vihreä siirtymä ovat Ropolla monestakin näkökulmasta tärkeitä. EU-lainsäädännön vaikutukset, mm. laajentuvan kestävyysraportointivelvoitteen osalta, yhtiö ennakoi mahdollisuutena.
”Laskun elinkaaren hiilijalanjäljen pienentäminen on meillä keskiössä ja tärkeä asia asiakkaillamme. On iso ero, lähetetäänkö lasku paperisena vai digitaalisesti, mutta näihin talkoisiin tarvitaan kaikki laskujen vastaanottajat”, tiivistää Sammelvuo.
Paikallisyhteisön esimerkillinen suunnannäyttäjä
Markkinajohtajaksi Pohjoismaissa kasvaneen Ropon kannalta Pohjois-Savo toimintaympäristönä näyttää hyvältä. Paikoittaisia haasteita on tunnistettua osaavan työvoiman saatavuudessa ja saavutettavuudessa, joihin Sammelvuo toivoo alueella panostettavan jatkossakin.
”Päätoimipaikkamme on Kuopiossa ja edelleen koko Ropon alusta- ja palvelukehitys tehdään täällä. Alan koulutusmahdollisuuksien monipuolinen tarjonta on vetovoimatekijä. Tarvitsemme alueelle myös lisää startupeja ja ylipäätään asenteellista kykyä nähdä mahdollisuuksia. Houkuttelemalla uusia IT- ja softayrityksiä kasvatetaan alueen kompetenssia – useampien työpaikkojen tarjonta johtaa positiiviseen työpaikkakiertoon kasvattaen samalla osaamista yleisellä tasolla.”
Ropolla tuodaan aktiivisesti esille yrityksen pohjoissavolaiset juuret ja suomalaisen luotettavuuden korostaminen on kiinteä osa konsernin brändiä. Yhtiössä nähdään tärkeäksi näyttää, että maakunnistakin voidaan kasvaa maailmankartalle.
”Olen itse aina halunnut osoittaa, että Kuopiosta voi nousta ja kasvaa kovaksi kansainväliseksi toimijaksi. Ihmisillä on täällä erittäin hyvä työmoraali, jota tarvitaan kasvuyhtiöissä.”
Vuoden Digiyritys -palkinto otetaan Ropolla vastaan hyvillä mielin.
”Hyvältähän tämä tuntuu! Ropolla me tykätään voittaa, mistä kertoo myös pitkä voittoputki Kuopion firmasählyissä ja -futiksessa,” Sammelvuo veistelee jatkaen samalla, että ”on hienoa, että Ropon työ ja asema kuopiolaisena softa- ja digitalona tunnistetaan.”
Kuopion suurimpien työllistäjien lisäksi Ropo liitetään keskeisesti moneen suomalaiseen huippubrändiin. Ropon palvelujen läpi kulkee vuosittain merkittävä määrä laskuja ja dokumentteja eri asiakkuuksien alla. Moni ei tule edes miettineeksi, että palvelun takana ja asiakaspalvelutilanteessa kohtaamiset tuottaa Ropo.
Lähitulevaisuudessa työ tuttujen asiakaslähtöisten tavoitteiden parissa jatkuu:
”Hyvän ja laadukkaan palvelun tuottaminen asiakkaillemme on jatkossakin keskiössä. Ja kyllä me myös haluamme kasvaa Pohjoismaissa, voittaa uusia asiakkaita sekä avata uusia markkinoita,” Ropo-konsernin Ilkka Sammelvuo summaa.
Ropo lyhyesti:
Perustettu 2008
Päätoimipaikka Kuopiossa. Toimipisteet myös Porvoossa, Tukholmassa, Göteborgissa, Oslossa, Sandefjordissa ja Bergenissä.
Asiakkuuksia yli 10 000
Liikevaihto yli 100M€
Työntekijöitä n. 400, joista 200 työskentelee Kuopiossa
ICT-osaajien määrä n. 100
Brändiuudistus 27.5.2024 Ropo Capitalista tuli Ropo.
Suomessa Ropon virallinen nimi on Ropo Suomi Oy.
Visio Liiketoiminnan parempi flow