Pitkäjänteinen kasvu palkitsee Pohjoismaissa – HögforsGST:n toimitusjohtaja Antti Hartman: ”Vasta kun yksi alue on hallussa, siirrymme seuraavaan”

Kuva: HögforsGST:n toimitusjohtaja Antti Hartman vastaanotti Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnon Sawosta maailmalle -tilaisuudessa 24.11.

Leppävirralta on lähdettävä meren taa, jos yritys tahtoo kasvaa kansainvälisesti. HögforsGST on valloittanut jo Ruotsin-markkinat ja panostaa tällä hetkellä Norjaan. Kasvuhakuinen yritys saa tukea yritysostoihin ja tuotekehitykseen pääomasijoittajalta.

Vähemmän energiahävikkiä, ilmastopäästöjä ja asumisen kuluja – näihin lupauksiin kytkeytyy HögforsGST:n liiketoiminta. Kasvuyrityksen älykkäät lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät palvelevat niin yksittäisiä kiinteistönomistajia kuin energiayhtiöitä ja muita lämpöalan ammattilaisia.

HögforsGST:n toimitusjohtaja Antti Hartman kertoo, että yritys on suunnannut ulkomaille alusta lähtien. Vuonna 2004 perustetun yrityksen kotipaikka on kuitenkin säilynyt Leppävirralla, ja kaikki yrityksen laitteet valmistetaan edelleen pääkallopaikalla.

”Toimimme suhteellisen niche-markkinassa, joten kasvumahdollisuudet ovat Suomessa rajalliset. Jos meidän kaltainen yritys haluaa kasvaa, on pakko katsoa kauemmas ja lähteä kansainvälisille markkinoille. Kasvu vie yritystoimintaa eteenpäin.”

Maailmantilanteen ailahtelut heijastuvat suoraan suhdanneherkkään rakennusalaan. Vuosien varrella HögforsGST on nähnyt monet taloustilanteen laskut ja nousut. Silti yritys on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa Pohjoismaiden johtavana lämmönjakokeskusten toimittajana.

”Lämmityslaitteitamme tehdään räätälöidysti uusiin rakennuksiin, mutta eniten laitteita uusitaan vanhoissa kohteissa. Siksi uudisrakentamisen heilahtelut eivät vaikuta meihin niin merkittävästi”, Hartman huomauttaa.

HögforsGST:llä ollaan ylpeitä vuoden 2023 Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnosta, jonka Kuopion alueen kauppakamari myönsi Sawosta maailmalle -tapahtumassa 24.11. Tunnustuksella palkitaan pohjoissavolaisia yrityksiä, jotka ovat ansioituneet kansainvälisessä liiketoiminnassa.

Otollisia aluevaltauksia kotimarkkinoiden naapurista

Reilusti yli puolet HögforsGST:n liikevaihdosta tulee tällä hetkellä viennistä. Yritys on kasvattanut vientikauppaansa pitkäjänteisesti Suomen naapurimaissa. Ensimmäinen markkinapaikka ulkomailla avautui Venäjältä, mutta liiketoiminta itänaapurissa ajettiin alas ennen vuotta 2014.

”Venäjällä liiketoimintaedellytykset eivät olleet samalla tasolla kuin Euroopassa. Ilmapiiri oli ailahteleva, ja korruptiotakin esiintyi. Vienti kangerteli jatkuvasti”, Hartman taustoittaa.

Seuraavaksi HögforsGST:n katse kääntyi länteen. Tytäryhtiö perustettiin Ruotsiin vuonna 2007, koska siellä on hyvin samankaltainen toimintaympäristö kaukolämmön osalta kuin Suomessa.

”Pohjoismaat oli luonteva suunta, koska tavaraa on loogista liikuttaa mahdollisimman lähelle. Lisäksi paikan päälle pitää matkustaa säännöllisesti ja olla asiakkaiden kanssa tekemisissä.”

Nyt Ruotsi on HögforsGST:n päämarkkina heti Suomen jälkeen, ja Ruotsin-toimistolla työskentelee yli 25 henkeä. Yhteensä yhtiön palkkalistoilla on yli 180 työntekijää. Ruotsista käsin HögforsGST on hakenut jalansijaa myös Norjassa, joka sai oman tytäryhtiön vuonna 2019.

”Emme ole tehneet markkina-avauksia samanaikaisesti moneen maahan. Vasta kun yksi alue on hallussa, siirrymme seuraavaan. Nyt kasvualueemme on Norja”, Hartman valottaa.

Pitkäjänteistä kansainvälistä kasvua asiakas edellä

Mitkä sitten ovat HögforsGST:n kilpailuvaltteja kansainvälisillä markkinoilla? Hartman kertoo, että taikatemppujen sijaan yrityksessä on panostettu perusasioihin. Teknologinen osaaminen tiivistyy ennen kaikkea huippulaatuisiin lämmitys- ja jäähdytysratkaisuihin.

Ilman kattavaa ja laadukasta alihankkijaverkostoa HögforsGST:n tuotteet eivät olisi yhtä korkeatasoisia kuin ne nyt ovat. Tärkeimmät alihankkijat sijaitsevat eri puolilla Eurooppaa, mutta moni pitkäaikaisista kumppaneista toimii Leppävirralla tai sen lähialueilla.

”Asiakaslähtöisyys on meille kantava arvo. Huolehdimme asiakkaistamme ja heidän tarpeistaan. Rakennamme luottamuksellisia asiakassuhteita”, Hartman tähdentää ja lisää:

”Vieraassa markkinassa tarvitaan aina paikallisia osaajia, jotka ovat läsnä asiakkaiden kanssa. Rekrytointi ulkomailla on kallis investointi, ja siksi siihen pitää satsata rohkeasti.”

Kansainvälisessä bisneksessä pitkäjänteisyys palkitaan. Pikavoittoja on turha odottaa. Vaikka ensimmäisenä vuonna ei tulisi kauppaa, siitä ei kannata vielä lannistua. Usein ulkomaan markkinoilta saa uusia näkemyksiä, miten omia tuotteita voi kehittää entistä paremmiksi.

”Kansainvälistyminen kannattaa myös liiketoiminnan jatkuvuuden ja riskienhallinnan kannalta. Kun yrityksellä on monta tukijalkaa eri maissa, se vähentää riskejä.”

Yritysostoja ja tuotekehitystä pääomasijoittajan tuella

Edelläkävijän rooli perinteisellä kiinteistö- ja rakennusalalla ei ole Hartmanin mukaan kaikista helpoin. HögforsGST joutuu tekemään vielä paljon myyntityötä. Nykyään energian ja rahan säästö sekä ympäristönäkökulmat kiinnostavat kuitenkin asiakkaita yhä enemmän.

Samoin rahoittajat ovat innostuneet HögforsGST:n innovatiivisista järjestelmistä. Muun muassa Finnveran, Business Finlandin ja paikallisten pankkien rahoitusratkaisuilla yritys on pystynyt tekemään isoja investointeja ja satsaamaan tuotekehitykseen.

”Vuonna 2022 Intera Partners tuli meille pääomasijoittajaksi. Tätä ennen olimme saavuttaneet omin voimin hyvän aseman Suomessa ja Ruotsissa. Nyt panostamme yhdessä kansainväliseen kasvuun entistä voimakkaammin”, Hartman kertoo.

Intera Partnersin resurssien avulla HögforsGST on tehnyt useita merkittäviä rekrytointeja tukemaan kasvustrategiaansa. Tämän vuoden loppupuolella kasvuyritys on haalinut uusia osaajia myös yrityskauppojen myötä, kun se osti markkinoilta pois kaksi pienempää kilpailijaansa.

Tulevaisuudessa HögforsGST panostaa yritysostojen lisäksi tuotekehitykseen, jotta sen järjestelmät olisivat vieläkin energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Hartman uskoo, että tällaisten kestävien ratkaisujen kysyntä tulee vain kasvamaan sekä Suomessa että kansainvälisesti.

”Intera Partnersin tuella haluamme löytää uusia markkinapaikkoja Pohjoismaiden eteläpuolelta. Emme tee hätiköityjä päätöksiä, mutta tulevat markkinat vaativat varmasti isoja investointeja.”

Teksti: Nelli Leppänen, Mandariinimedia
Kuva: Reino Hartikainen

Artikkeli on osa Export2X – Pk-yritysten kyvykkyyksien kehittäminen kansainvälisille markkinoille -hanketta (S22805), joka saa toimintaansa Euroopan sosiaalirahaston (ESR) tukea.

Kategoriat:Kasvu ja kansainvälisyys