Lignell & Piispanen – jo Ranskan hovin ihastuttaneita gustatorisia kokemuksia

Kuopion alueen kauppakamarin kasvuvaliokunta palkitsee vuosittain viennissä tai kansainvälisyydessä ansioituneen pohjoissavolaisen yrityksen Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnolla. Tänä vuonna palkinto jaetaan marraskuun 29. päivä 2022 järjestettävässä Sawosta Maailmalle -tilaisuudessa. Viime vuonna 2021 Kunnian kukko -palkinnon voitti Lignell & Piispanen Oy. Selvitimme, mitä kaikkea voitonjälkeinen juhlavuosi on tuonut tullessaan.

Savolaista makukulttuuria maailmalle jo 170-vuoden ajan

Tänä vuonna 170-vuotisjuhlavuottaan viettävä Oy Gust. Ranin / Lignell & Piispanen on kiistatta yksi Pohjois-Savon pitkäikäisimmistä kansainvälisistä menestystarinoista. Tätä nykyä Kuopion Siikarannassa toimiva yritys tunnetaan Suomen toiseksi vanhimpana toiminnassa olevana ja alkuperäisten omistajasukujen omistuksessa olevana perheyrityksenä.

Yritys työllistää n. 20 henkilöä mukaan lukien tuotanto ja valmistus. Kasvua seurannut henkilöstön osaamisen kehittäminen ja vientiorganisaation kasvattaminen ovat vaatineet sekä panostuksia että uudenlaisten toimintatapojen omaksumista. Lignell & Piispasen henkilöstön osaamista leimaa laatuun panostaminen, Metsästä lasiin -filosofian kunnioittaminen sekä vahva kansainvälistämisen kokemus ja markkinatuntemus.

”Esimerkiksi vientipäällikkömme on taustaltaan ja kokemukseltaan hyvin kansainvälinen. Tämä yhdistettynä kahdeksan eri kielen suulliseen ja kirjalliseen taitoon ovat selkeä lisäarvotekijä uusien kansainvälisten markkinoiden avaamisessa ja asiakassuhteiden kehittämisessä”, kertoo toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen Lignell & Piispanen Oy:stä.

Lignell & Piispanen on jo hyvin varhaisessa vaiheessa ollut mukana tekemässä savolaista makukulttuuria tunnetuksi maailmalla. Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1900 (samana vuonna, kun Suomi sai näyttelyyn historiassaan ensimmäisen oman, Akseli Gallen-Kallelan suunnitteleman paviljongin!) yrityksen Lignell & Piispanen Mesimarjalikööri palkittiin kultamitalilla. Yrityksen voitokkaasti alkanut kilpailutaival on jatkunut myös sittemmin menestyksekkäästi:

”Osallistumme säännöllisesti maailman suurimpiin alan kilpailuihin. Tuotteistamme muun muassa Metsä Gin ja Gustav Vodkat on palkittu maailman tärkeimmillä messuilla ja kilpailuissa, kuten International Wine & Spirit Competition (IWSC) -, Vodka and Gin Masters – ja International Spirit Challenge (ISC) -kilpailussa useaan kertaan. Nämä palkinnot ja meriitit ovat osaltaan avanneet meille uusia ovia kansainvälistymisessä”, toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen taustoittaa.

Kansainvälinen liiketoiminta sekä liiketoiminnan kasvu ja kannattavuus ovat ydinosa yrityksen kasvustrategiaa. Vuonna 2021 yrityksen liikevaihto oli 4,5 miljoonaa euroa. Tavoitteena on 10–20 % vuosittainen kasvu. Normaaliolosuhteissa viennin osuus liikevaihdosta lähentelee n. 35 %.

”Koronapandemiasta huolimatta esimerkiksi Loimu-tuotteidemme kysyntä kasvoi viime vuonna Keski-Euroopassa yli 50 %. Markkinahäiriöistä huolimatta olemme onnistuneet avaamaan uusia markkinoita mm. Italiaan, Belgiaan, Australiaan ja Meksikoon. Tärkeimpiä kohdemarkkinoitamme ovat Keski-Euroopan lisäksi Baltia, Kanada, Iso-Britannia, Pohjoismaat, Kiina, Hong Kong, Taiwan ja Kazakstan.”

Lignell & Piispasen kansainvälinen myyntipiste Zurichissä Sveitsissä.

Yrityksen tavoitteena on avata 2–3 uutta markkinaa per vuosi. Kasvua tavoitellaan muun muassa yhteistyökumppani- ja jakelijaverkostoja kehittämällä.

”Yhteistyö Business Finlandin ja kauppakamarien kanssa on ollut kokonaisuudessa tärkeää. Tutkimme ja kartoitamme aktiivisesti uusia markkinoita, teemme market entry -strategioita sekä reagoimme, mikäli näemme selkeän kasvupotentiaalin uudella markkinalla tai mahdollisen uuden tavoitteita tukevan jakelijan”, Kirsi Räikkönen kertoo.

Lähitulevaisuuden investointeja ja asiakaslähtöistä tuotekehittämistä

Painopiste Lignell & Piispasen kansainvälisessä liiketoiminnassa on yrityksen Metsästä lasiin -filosofiaa tukevissa premium-brändien kehittämisessä. Kansainvälisesti kilpaillussa ja samalla erittäin säädellyssä alkoholimarkkinassa panostus tapahtuu brändien volyymia ja arvoa kasvattamalla. Tuotekehityksessä kuluttajalähtöisyys sekä vankka raaka-ainetuntemus ovat keskiössä.

”Kuluttajakäyttäytymisen ja markkinadynamiikan tuntemus ovat meille ensiarvoisen tärkeitä. Kotimainen alkoholilainsäädäntö rajoittaa brändien rakentamista kotimaan lisäksi myös kansainvälisesti kieltäen ja rajoittaen mm. digitaalisten sisällöntuotannon hyödyntämisen, mikä asettaa suomalaiset toimijat eriarvoiseen asemaan kansainvälisiin kilpailijoihin nähden. Tästä johtuen kansainvälisten kumppanuuksien merkitys korostuu – kehitämme yhteistyössä esimerkiksi uutta kannattavaa digitaalisen kauppapaikan mallia, jolla haluamme lähitulevaisuudessa palvella etenkin kansainvälisiä kuluttajia”, Kirsi Räikkönen paljastaa.

Kansainvälisestikin kiinnostusta herättänyt vegaaninen Kaurakermalikööri on esimerkki siitä, kuinka Lignell & Piispanen on huomioinut voimistuvat kuluttajalähtöiset trendit tuotekehityksessä. Tällä hetkellä korostuvat käyttötilanteiden monipuolistuminen, terveellisyys ja hyvinvointi näkyvät muun muassa keveämpien liköörien tai matalampialkoholisten tai alkoholittomien tuotteiden kasvavana kysyntänä.

”Nykykuluttaja haluaa nauttia hyviä ja laadukkaita tuotteita ja cocktaileja – kohtuullisesti. Samoin raaka-aineiden alkuperä, puhtaus ja käsityötaito ovat korostuneet viime aikoina. Uskomme pitkäjänteiseen, kohdemarkkinoiden erityispiirteet huomioivaan kehittämiseen”, Räikkönen toteaa.

Yrityksen tuotevalikoiman tavoitteena on nyt ja tulevaisuudessa vastata entistä paremmin nykyisten ja tulevaisuuden kuluttajien vaatimuksiin. Lignell & Piispanen luottaa tässä kotimaisiin, laadukkaisiin raaka-aineisiin. Luonnonmukaiset raaka-ainevalinnat ovat synnyttäneet kansainvälistymisen matkalla myös hauskoja asiakaskohtaamisia:

”Käytämme tuotteissa pohjolan luonnon sekä lähialueen raaka-aineita, marjoja, yrttejä sekä peltojen viljaa. Kansainvälisille yhteistyökumppaneillemme marjojen ja yrttien poimiminen jokamiehenoikeudella metsästä on ollut todella uniikkia ja toisinaan jopa hieman vaikea uskoa. Aikoinaan kehitysjohtajamme Harri Nylund joutui jopa viemään kiinalaiset asiakkaamme läheiseen metsään, jossa hän näytti, miten tuotteissamme käytetyt mustikat poimitaan – metsästä, ei plantaaseilta.”

Viime vuonna 2021 Kuopion alueen kauppakamarin kasvuvaliokunta myönsi Lignell & Piispaselle Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnon.

”Kunnian kukko -palkinnon voittaminen oli mahtava startti 2022 alkaneeseen 170-vuotisjuhlavuoteemme! Laitoimme palkinnon esille vierailukeskuksemme Arctic Bariin – useat vierailijat ovat kysyneet palkinnosta ja sen perusteista, mikä on kirvoittanut antoisia keskusteluja asiakkaidemme kanssa”, Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen päättää.

Lignell & Piispasen kolme vinkkiä vientiä suunnitteleville yrityksille:
1. Panosta muutaman markkinan kasvattamiseen kerrallaan.
2. Kaupallistaminen on tärkeää! Siitä ei kannata tinkiä tai säästää.
3. Panosta brändiin ja suunnittele tuotteet ja palvelut heti alusta alkaen sopiviksi kansainvälisille markkinoille. Turha räätälöinti jälkikäteen on kallista ja tuo kompleksisuutta.

Mitä harva tietää?
Lignell & Piispanen liköörejä on aikoinaan tarjoiltu jopa Ranskan hovissa! Samat kuninkaallisten suosimat reseptit ovat edelleen ajankohtaisia.


Lisätiedot ja yhteydenotot:

Kirsi Räikkönen
toimitusjohtaja
Oy Gust. Ranin / Lignell & Piispanen
kirsi.raikkonen@lignellpiispanen.com
+358 40 770 0804
www.lignellpiispanen.com

Tiina Hartikainen
kasvu- ja kansainvälistymispäällikkö /
kasvuvaliokunnan sihteeri
Kuopion alueen kauppakamari
tiina.hartikainen@kuopiochamber.fi
+358 44 513 2904

Kunnian kukko -palkinnon juuret paikantuvat 90-luvun taitteeseen. Vuonna 2017 Kuopion alueen kauppakamarin kasvuvaliokunta alkoi jakaa palkintoa vuosittain kansainvälisessä liiketoiminnassa ansioituneelle pohjoissavolaiselle yritykselle. Palkinnolla halutaan lisätä pohjoissavolaisten kasvu- ja vientiyritysten tunnettuutta sekä motivoida alueen yrityksiä kansainväliseen kasvuun. Palkinnon ovat edellisvuosina saaneet FinVector (2019), CrossWrap (2020) ja Lignell & Piispanen (2021).

Kategoriat:Kasvu ja kansainvälisyys