Uusimmat
Jos näet auton, minkä katolla vilkkuu sininen hälytysvalo, liittyy se mitä todennäköisemmin iisalmelaiseen Profile Vehiclesiin. Näin Suomessa ja muissakin Pohjoismaissa, mutta nykyisin myös Baltiassa sekä Unkarissa. Ambulansseja ja erikoisajoneuvoja suunnitteleva ja valmistava konserni on markkinajohtaja kaikissa näissä maissa.
Kansainväliseksi konserniksi kasvanut yritys on myynyt tänä vuonna ambulansseja ja erikoisajoneuvoja jo 12 maahan.
”Se on oikein hyvin. Meillä on omat myyntikonttorit viidessä maassa ja kumppaniverkosto muissa maissa”, kertoo Profile Vehiclesia viimeiset neljä vuotta toimitusjohtajana luotsannut Ville Repo.
Profile Vehicles Oy:llä on nykyisin tytäryhtiöt Ruotsissa, Virossa sekä Unkarissa ja Iisalmen lisäksi tehtaat Virossa sekä Unkarissa. Yritys on suurin ambulanssien valmistaja Pohjoismaissa.
Kuopion alueen kauppakamarin kasvuvaliokunta palkitsi Profile Vehiclesin tiistaina Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnolla 2024. Palkinnon juuret juontavat 1990-luvulle. Kunnian kukkoa on jaettu vuosittain vuodesta 2019 lähtien.
Palkinto myönnetään yli 10 miljoonan euron liikevaihtoa tekeville yrityksille. Palkitsemisen perusteita ovat muun muassa rohkea ja innovatiivinen ote kansainväliseen liiketoimintaan sekä sen tuottavuus ja kannattavuus.
”Tänä vuonna meille on tulossa ennätysliikevaihto. Olemme onnistuneet myymään nyt erityisen hyvin Pohjoismaihin.”
Devalvaatio vauhditti vientiä
Profile Vehiclesin, silloisen Iikorin kansainvälistyminen alkoi 1990-luvulla, kymmenisen vuotta yrityksen perustamisen jälkeen. Iikori teki alussa ambulansseja vain kotimaan markkinoille.
”Meillä oli hyvät tuotteet, millä mennä markkinoille. Ensimmäisiä vientimaita olivat Ruotsi, Norja, Saksa ja Tanska. Markan devalvaatio vauhditti vientiä, sillä hintamme olivat sen vuoksi muille maille edullisia.”
Ambulanssien osuus konsernin liikevaihdosta on edelleen 80 prosenttia, ja erikoisajoneuvojen, pääasiassa poliisi- mutta myös muiden hälytysajoihin tarkoitettujen erikoisautojen osuus loput. Vientiin koko tuotannosta menee 65 prosenttia.
Profile Vehicles suunnittelee ja valmistaa ambulanssit sekä erikoisajoneuvot autojen tyhjiin koreihin. Autoihin asennetaan tehtailla valmiit katto-, seinä- ja lattiamoduulit sekä hoitolaitteet asiakkaan toiveiden mukaan. Perusvarustellun ambulanssin hinta liikkuu 100 000 eurosta 200 000 euroon.
12 000 ajoneuvoa
Konserni valmistaa vuodessa noin 500 ambulanssia ja erikoisajoneuvoa. Tähän mennessä ajoneuvoja on lähtenyt tehtailta jo 12 000. Jos tilaa ambulanssin tänään, Repo lupaa, että se on valmis puolen vuoden päästä.
Yksi erikoisin, Euroopan ulkopuolella oleva vientimaa on Singapore, minne konserni on myynyt jo 100 ajoneuvoa. Myös esimerkiksi Thaimaan ja Saudi-Arabian kuninkaallisilla, Tanskan kuningattarella ja Viron presidentillä on käytössään Profile Vehiclesin ajoneuvoja.
Iisalmen ja Viron tehtaat työllistävät kumpikin 80 työntekijää, Unkarin tehdas 30. Ruotsin yksikössä työskentelee viisi ja lisäksi muutama myyjä eri maissa. Konserni työllistää myös paljon alihankkijoita Suomessa ja ulkomailla. Merkittävimmät, suurten metalliosien alihankkijat ovat Ylä-Savossa.
”Strategiamme on olla lähellä asiakasta. Valitsimme siksi tehdaspaikoiksi Tallinnan ja Budapestin. Se ei ole alalla tyypillistä. Suurimmat kilpailijamme Euroopassa toimivat suurten autotehtaiden lähellä. He myyvät valmiita tuotteita katalogeista, kun me taas panostamme yksilölliseen markkinointiin ja palveluun. Se saattaa selittää menestystä”, Repo arvelee.
Jokainen tehdas palvelee omia markkinoitaan, mutta jos jonnekin tulee suurempi tilaus, kaikki tehtaat rientävät apuun ja valmistavat ajoneuvot yhdessä.
Ambulanssien varustelutaso on kasvanut
Ambulanssit ovat Pohjoismaissa aktiiviajossa neljä vuotta ja sen jälkeen pari vuotta vara-autoina. Unkarissa ambulanssien elinkaari on sitä vastoin huikeat 13 vuotta. Profile Vehicles myös kunnostaa ja varustelee vanhoja ambulansseja.
Sote- ja hyvinvointialueuudistukset ovat muuttaneet ambulanssimarkkinoita Suomessa. Tilaajat olivat ennen yksityisiä yrityksiä, joilta kyydit siirtyivät ensin kuntien ja sitten hyvinvointialueiden vastuulle.
”Tilaukset ja kaupat ovat hidastuneet, kun yksityisten sijaan niitä tekevät hyvinvointialueet. Kilpailutukset ovat hitaita ja hinnan merkitys on kasvanut.”
Toinen muutos alalla on ambulanssien parantunut varustelutaso. Ennen niitä käytettiin pääasiassa potilaskuljetuksiin. Nykyisin potilaat pyritään hoitamaan, tai ainakin aloittamaan hoito heti ambulanssissa, ja siksi tarvitaan korkeatasoisia varusteita.
Lähes kaikki Profile Vehiclesin sähköpaarit kestävät nykyisin jopa 300-kiloista potilasta, ja onpahan Ruotsiin mennyt synnytysambulanssi, missä on keskoskaappi kaksosille ja tilaa molemmille vanhemmille. Yritys on valmistunut myös huippuvarustellut monitoimiambulanssit kaikille Suomen yliopistosairaaloille.
Maltilliset kasvusuunnitelmat
”Olemme hakeneet kasvua viime vuosina viennistä ja tytäryhtiöistä, sillä Suomen ja Pohjoismaidenkin markkinat ovat rajalliset. Kannattavuus on kaiken keskiössä ja kasvuodotuksemme ovat siksi maltillisempia kuin takavuosina. Tavoitteemme on nostaa liikevaihto viidessä vuodessa 50 miljoonaan euroon.”
Repo korostaa, että työ kansainvälisessä konsernissa on tiimipeliä, ja mukaan tarvitaan ehdottomasti kansainvälisiä osaajia. Esimerkiksi konsernin myyntijohtaja on italialaistaustainen ja pitää päämajaansa Unkarissa. Päivittäisten palaverien kieli on englanti.
”Et voi tehdä mitään yksin. Myyntiin tarvitaan hyvä verkosto. Kukaan ei tule ostamaan mitään kotoa, ja siksi on mentävä itse asiakkaan luo. Tärkeintä kuitenkin on, että tuote on hyvä ja se on esillä.”
Kunnian kukko -palkinto lämmittää toimitusjohtaja mieltä.
”Viime vuodet ovat olleet haasteellisia ja on tapahtunut paljon. Huomio tuntuu hyvälle, sillä kiitosta ja tunnustusta ei tule usein.”
Teksti: Vuokko Viljakka
Yritys: Profile Vehicles Group, mihin kuuluvat iisalmelainen Profile Vechicles Oy sekä sen kokonaan omistamat tytäryhtiöt Ruotsissa, Virossa ja Unkarissa.
Kotipaikka: Iisalmi
Mitä tekee: ambulanssien ja erikoisajoneuvojen suunnittelija ja valmistaja
Perustettu: 1983
Työntekijämäärä: noin 200
Liikevaihto (2023): 34 miljoonaa euroa