Suomessa on huikea osaaminen tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Meidän ei tarvitse hävetä läntisille lähimarkkinoillemme.
Valitettavan usein, kun lähdetään tekemään brändäystä ja kaupallistamista alkaa yhtälö ontua. Tämä on se vaihe, jolloin erotellaan voittajat ja muut mitalisijat. Esim. naapurissa Ruotsissa myynti ja markkinointi ovat strategisia ydinprosesseja, vahvasti hallituksen ja johdon agendalla. Brändi sykkii elinvoimaisena strategian keskiössä.
Meillä se koetaan valitettavan usein välttämättömäksi, taktiseksi kulueräksi, josta voi helposti säästää. Kuka osaa ostaa tuotteitamme, jos emme näy tavoitteellisesti päämarkkinoilla?
Asiakaslähtöisyyden ja kaupallistamisen tärkeyden korostamisen täytyy lähteä hallituksesta. Myynnin ja kannattavuuden kasvu ovat lopputulemaa. Maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan. Myös hallitustyössä on oltava näkemystä moderneista kuluttaja- ja asiakaskäyttäytymisen trendeistä sekä uskallusta ajatella ja unelmoida suuresti. Silloin on mahdollisuus myös onnistua – isosti!
Nouse helikopterilla vielä ylemmäs katsomaan omaa kilpailukenttääsi. Onko se tuotteisiin vai esim. kuluttajien ajankäyttöön liittyvä asia. Me Lignell & Piispasella emme valmista maailman parhaita alkoholijuomia, vaan haluamme olla mukana rakentamassa elämyksiä – tämä ajattelu avaa meille täysin uuden pelikentän!
Menestystä ja intoa tuleviin strategiaprosesseihin,
Kirsi Räikkönen Lignell & Piispasen toimitusjohtaja ja hallitusammattilainen
Kategoriat:Kasvu ja kansainvälisyys, Hallitustyö, Kauppakamarilehti