Teksti on vieraskynäKauppakamarilehdessä 3/2024.Kuva: Roosa Kosunen. Kirjoittajan kasvokuva: Pohjois-Savon Osuuspankki
Palvelualan ja -liiketoiminnan kehittäminen on ollut Kuopion alueen kauppakamarin Kauppa-, matkailu- ja palveluvaliokunnan keskiössä jo useamman vuoden ajan. Keskeisenä tavoitteena on ollut korostaa ylivertaisen asiakaspalvelun merkitystä, joka ylittää asiakkaiden odotukset ja jättää pysyvän tunnejäljen. Nykyisessä digitaalisessa toimintaympäristössä tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia parantaa palvelujen laatua ja tehokkuutta. Kauppakamarin Kasvu³-strategian teeman mukaisesti pohdin tässä tekstissä, kuinka tekoäly voi toimia kasvun vauhdittajana Kuopion alueen palveluliiketoiminnoille.
Sen lisäksi, että tekoäly on keskeisenä teemana tulevaisuutta visioivissa keskusteluissa, on se arkeamme yhä useammassa palvelukokemuksessa. Parhaiten menestyvät palvelualan yritykset niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin yhdistävät palvelussaan entistä enemmän digitaalista ja henkilökohtaista kohtaamista.
Asiakaspalveluissa kohtaamme tekoälypohjaisia chatbotteja ja erilaisia virtuaaliassistentteja, joiden avulla yritykset pystyvät tarjoamaan asiakaspalvelua 24/7. Joskus nämä ovat jo erinomaisia ja joskus vähemmän erinomaisia. Kohdennetussa markkinoinnissa hyödynnetään jo vahvasti tekoälyä analysoimaan asiakkaiden käyttäytymistä ja mahdollisia tarpeita, jolloin kyetään personoimaan asiakkaalle tarjottavia suosituksia ja sisältöä. Finanssialalla taas tekoälyä hyödyntämällä on pystytty ehkäisemään aiempaa paremmin väärinkäytöksiä maksutapahtumissa. Nämä melko selkeätkin käyttötapaukset ovat olleet arkeamme jo jonkin aikaa ja uusia sovellutuksia tulee jatkuvasti esille.
Vähemmän esillä ovat olleet käyttötapaukset, joissa tekoäly toimii palveluliiketoiminnassa tukemassa palveluntarjoajan henkilöstön osaamista. Parhaimmillaan tekoäly toimii todellisena ongelmanratkaisijana ja erilaisten tietovarastojen sekä ohjeiden osaajana. Uskon, että tulevaisuudessa asiakaspalveluiden supersankareiden ylivertaiset palvelukokemukset eivät enää perustu vain kokemuksen tuomaan tietotaitoon, vaan tekoälyllä on merkittävä rooli asiakkaiden ongelmien ratkaisussa. Näin pystytään lisäämään laatua, tehokkuutta ja tuottamaan samalla ylivertaista asiakaskokemusta.
Tulevaisuudessa tekoäly tulee olemaan entistä integroituneempi osa palveluliiketoimintaa. On tärkeää, että yritykset jo nyt ryhtyvät tutkimaan tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ja kehittävät strategioita sen hyödyntämiseksi. Yritysten, jotka onnistuvat yhdistämään tekoälyn tehokkaasti osaksi liiketoimintaansa, on mahdollista saavuttaa merkittävä kilpailuetu markkinoilla.
Tekoäly voi siis tuoda jo nyt konkreettisia hyötyjä palveluliiketoiminnassa ja sen sovellusten määrä kasvaa koko ajan. Vaikka emme vielä edes täysin ymmärrä kaikkia mahdollisuuksia, jotka tekoäly voi tuoda mukanaan, nyt on täydellinen hetki alueemme kasvuhaluisille yrityksille tutkia sen potentiaalia. Voisiko tekoäly olla se ratkaiseva kilpailuetu, joka vie yrityksesi seuraavalle tasolle – tuottamaan palveluita tehokkaammin, laadukkaammin ja ylittämään asiakkaidesi odotukset? Onko sinun yrityksesi valmis ottamaan ensimmäisen askeleen kohti tulevaisuuden älykästä palveluliiketoimintaa?
Antti-Jussi Pitkälä Kauppa-, matkailu- ja palveluvaliokunnan puheenjohtaja
Tämän tekstin sparraajana hyödynnettiin ChatGPT:tä.