Kauppakamarilehti – Uusi vaihde elintarvikevientiin

Päivi Nerg. Kuva: Juha Mustonen. Tekstit: Timo Sormunen.

TEEMA-ARTIKKELI 23.5.2025
Kauppakamarilehti 2/2025.

Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite, jonka mukaan Suomi tuplaa elintarvikevientinsä vuoteen 2031 mennessä. Tavoite on kova ja se edellyttää, että alan toimijat ja koko vientikoneisto puhaltavat entistä vahvemmin yhteen hiileen.

Suomi kaipaa kipeästi uusia vientituloja ja yh­deksi potentiaaliseksi kasvualaksi on nouse­massa elintarviketeollisuus.

Idea ei suinkaan ole uusi. Sinivalkoisen ruokaviennin ja laadukkaan suomalaisruoan kan­sainvälisestä läpimurrosta on puhuttu vuosikymmeniä. Lisälöylyä ovat lyöneet ulkomai­set julkkiskokit ja kulinaristituristit, jotka ovat ylistäneet täkäläisiä raaka-aineita maasta tai­vaisiin.

Tulokset ovat kuitenkin jääneet odotuksia lai­hemmiksi.

Takavuosina viennin valopilkkuna oli Venä­jä, jonka siivu elintarvikeviennin koko kakus­ta parhaimmillaan noin kolmannes. Itäviennin alamäki alkoi kymmenen vuotta sitten Krimin valtauksen ja EU:n vientirajoitusten jälkeen.

Lopullinen niitti tuli vuonna 2022, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan. Myös lupaa­vasti käynnistynyt Kiinan-vienti on kärsinyt Uk­rainan kriisistä ja rajasulusta, kun suora juna­yhteys itärajalta Venäjän halki sulkeutui.

Isoilla ruokataloilla ja pienemmillä pk-yrityksil­lä on ollut jo pitkään suoria vientikontakteja eri puolille Eurooppaa. Elintarvikeviennin koko­naisvolyymi on kuitenkin kasvanut hitaasti ja kauppatase jäänyt roimasti alijäämäiseksi.

Viennin arvo on ollut viime vuosina noin 2,2 miljardia euroa, mutta tuonti lähestynyt jo kuuden miljardin euron rajaa.

Vienti tuplaksi muutamassa vuodessa

Petteri Orpon hallitusohjelmassa on kuitenkin päätetty tarttua härkää sarvista. Tavoitteena on kaksinkertaistaa suomalainen elintarvikevienti vuoteen 2031 mennessä.

Maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahin valtiosihteeri Päivi Nerg sanoo, että tavoite on kova, mutta realistinen. Toisaalta myös vaihto­ehdot ovat nyt vähissä. Elintarvike- ja ruoka­teollisuuden kasvu on jatkossa haettava vien­timarkkinoilta.

”Kyse on pitkälti siitä, että elintarvikealan yri­tykset, ministeriöt ja vientiä edistävät organi­saatiot saadaan puhaltamaan aidosti yhteen  hiileen. Tähän saakka on toimittu liikaa yksit­täisten projektien tai yritysten omien vienti­avausten varassa. Toki myös Ukrainan kriisi on ollut herättäjänä. Venäjän tilalle on nyt pakko hakea muita markkinoita”, Nerg toteaa.

Pari vuotta sitten päättyneen ja Business Fin­landin pyörittämän Food from Finland -vien­tiohjelman tilalle rakennetaankin nyt uutta toimintamallia, jossa päävastuu on ulkomi­nisteriöllä. Business Finlandin ja eri mai­den lähetystöjen lisäksi yritysten apuna ovat ely-keskukset sekä Ruokavirasto. Ruokaviennin rahoitus pysyy silti maa- ja metsätalousminis­teriössä.

Uudistuksen taustalla ovat viennin kasvat­tamistavoitteen lisäksi myös valtiontalou­den säästöt ja hallituksen tehostusohjelma. Niukentuvien resurssien myötä palveluja on keskitettävä entistä enemmän yhden luukun taakse.

”Tämä on yksi hallituksen kärkihankkeista, jolle on korvamerkitty kymmenen miljoonan euron rahoitus vuosittain. Tulevina vuosina oli saatava aikaan selkeää kasvua”, Nerg kertoo.

Paljon potentiaalia

Sinivalkoisen elintarvikeviennin pääartikkelei­ta ovat maitotuotteet, kala sekä alkoholi- ja virvoitusjuomat. Kolme neljännestä viennistä suuntautuu EU-alueelle, pääasiassa Ruotsiin, Viroon, Saksaan ja Puolaan.

Luonnonvarakeskus Luken kartoituksen mu­kaan suomalaisella ruoalla olisi kosolti vienti­potentiaalia myös EU:n ulkopuolella. Ensin on kuitenkin selvitettävä ne sektorit, joihin rajalli­set panokset kannattaa kohdistaa.

”Massamarkkinoiden sijaan on keskityttävä tuotteisiin, joissa meillä on aidosti kilpailuetua. Puhtaista raaka-aineista vastuullisesti valmis­tetulle ruualle on kysyntää, kun vain löydäm­me yritysten kannalta parhaat kohdemaat ja markkinat”, Nerg muistuttaa.

Luken kartoituksen ohella on tehty muutakin pohjatyötä. Valtiosihteeri on kiertänyt joukku­eensa kanssa eri puolilla Suomea ja tutustunut alan yrityksiin ja yrittäjiin. Kiertueella kumppa­nina ovat olleet myös kauppakamarit.

”Palaute on ollut positiivinen ja näkemykset kasvustrategioista sekä huoltovarmuudesta ovat varsin yhteneväisiä. Se on hyvä merkki, sillä yritykset ovat tässä lopulta vetureina”, Nerg muistuttaa.

Kiitosta tulee myös Hyvää Suomesta -merkistä tunnetulle Ruokatiedolle sekä Suomen elin­tarvikevientiyhdistykselle (Suvi ry). Alan isojen toimijoiden Ruokatieto on perustanut vienti­valiokunnan ja nimittänyt vientijohtajan, Suvi puolestaan lisännyt neuvontapanoksia kasvu­hakuisiin pk-yrityksiin.

”Yritykset ovat ottaneet vientihaasteesta kiitet­tävästi koppia”, Nerg kehuu.

Työ vasta alussa

Vientiorganisaatioiden uudelleenjärjestelys­tä ja eri toimijoiden tiiviimmästä yhteistyöstä huolimatta haasteena on tuotteiden myynti ja markkinointi.

Meille suomalaisille kotimaisen ruuan puhtaus, laatu ja turvallisuus ovat selkeitä ja jo perintei­siä ostokriteerejä. Amerikkalaisten, japanilais­ten, saksalaisten tai brasilialaisten vakuutta­minen tuotteidemme paremmuudesta on sen sijaan haastavaa.

”Kuluttajatuotteiden, mutta myös b-to-b-puolen myynti- ja markkinointiosaamisessa on edelleen kehittämistä. Meidän on opittava kertomaan, mikä on suomalaisten elintarvik­keiden tarjoama aito lisäarvo kilpailijoihin näh­den. Koulutusta tarvitsevat paitsi alan nuoret osaajat myös yritysten operatiivinen johto”, Nerg toteaa.

Aiemmista onnistumisista ja läpimurroista kannattaa niistäkin ottaa opiksi.

”Esimerkiksi monet proteiinituotteiden valmis­tajat ja pienpanimot ovat löytäneet itselleen kapeita, mutta varsin kannattavia markkinoita. Aloittaa voi muualtakin kuin jo valmiiksi kovasti kilpaillusta Keski-Euroopasta.”

Kaikki lähtee alkutuotannosta

Ketju on tunnetusti niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Täkäläisessä elintarviketuotannossa se on monenlaisten kannattavuushaasteiden kanssa painiskeleva alkutuotanto.

Maatalousyrittäjien tuotteistaan saama siivu on kaventunut vuosi vuodelta. Talousahdingossa olevien ja valmiiksi velkaantuneiden tilojen olisi samaan aikaan pystyttävä investoimaan oman tuotannon kehittämiseen.

Lisähaasteena ovat tilojen sukupolvenvaihdok­set, jotka monella tilalla jäävät jatkajan puuttu­essa pelkäksi haaveeksi. Synkimpien ennustei­den mukaan jopa kolmasosa tiloista ripustaa kuluvalla vuosikymmenellä rukkaset naulaan.

Yhtälö tiedostetaan myös maa- ja metsätalous­ministeriössä, valtiosihteeri Päivi Nerg vakuut­taa.

”Elintarviketjun oikeudenmukaisen tulonjaon on ulotuttava alkutuotantoon ja myös niille tiloille, jotka eivät ole sopimustuottajia. Isoimmat so­pimustilat ovat paremmassa tilanteessa kuin itsenäiset lähiruuan tuottajat”, Nerg toteaa.

Rahoituspuoleen toivotaan helpotusta EU:n käynnissä olevasta maataloustukiremontista, mutta myös kotimaisista vaihtoehdoista.

”Parhaillaan työstetään lainsäädäntöä ja hae­taan mallia, jossa Finnvera voisi toimia myös alkutuotannon rahoitusorganisaationa”, Nerg kertoo.

Kiinassa kaksi puolta

Kiina on noussut viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen elintarvike­viennin tärkeimpien kohdemaiden joukkoon. Pääosa viennistä koostuu maito-tuotteista, sianlihasta ja sianlihavalmisteista kuten lihapullista, nugeteista, makkaroista ja leikkeleistä.

Presidentti Alexander Stubbin taannoisen Kiinan-matkan myötä vientiovet avautuivat myös siipikarjanlihalle.

”Kiinassa on elintarviketeollisuudelle iso vientipotentiaali, mutta myös omat maailmanpolitiikkaan liittyvät riskinsä. Toisaalta – uudet markkinat ovat tä­hänkin asti löytyneet usein kriisien kautta”, valtiosihteeri Päivi Nergin toteaa.

Kategoriat:Kasvu ja kansainvälisyys, Kauppakamarilehti