Kaiketon leipä Kuopijosta mualimalle – Ketoinen tähtää Euroopan johtavaksi vatsaystävällisten tuotteiden brändiksi 

Yritys savossa kehitetyn leipäsen taustalla suuntasi suoraan kansainvälisille markkinoille ja sen tuotekehitys valjastettiin alusta alkaen tukemaan pitkiä kuljetuksia.

Kuopiolaiset ravintolayrittäjät kehittivät pahimman koronasulun aikana tuotteen, jossa ei ole tingitty maussa tai terveellisyydessä. Ketoisen gluteeniton, viljaton, hiivaton ja laktoositon leipänen on tottakai runsaskuituinen ja proteiinipitoinen. Ketoisen leipänen ja sämpylä pääsivät heti yrityksen ensimmäisenä toimintavuonna valtakunnalliseen levitykseen.

Kuluvan vuoden huhtikuussa ravintoloiden ja hotellien keittiöiden käyttöön lanseerattu iso sämpylä sai erinomaisen vastaanoton. Kespro otti tuotteen suoraan kaikkien tukkujen valikoimaan valtakunnallisesti. Samalla asiakkaaksi saatiin ensimmäinen suurempi ravointolaketju.  

Kotimaan suuren kysynnän rohkaisemina Ketoisen taustalla olevat yrittäjät Niina-Marika Lahnavik-Hoffren, Anni Hoffren ja Nanna Mononen käänsivät katseensa ulkomaan markkinoille. Ketoinen solmi vuoden 2021 syksyllä jakelusopimuksen kansainvälisen jättileipomo Läntmannen Unibakenin kanssa.  

Vuoden 2022 alusta strartannut yhteistyö kattaa Baltian, seuraavina kohdemaina ovat Ruotsi ja Saksa. Uusien markkinoiden valloittamista varten toteutetaan myös kolmas rahoituskierros.

Ulkomaan markkina pidettiin mielessä jo tuotetta suunniteltaessa, sillä markkina ketogeeniselle leipäselle ei ole Suomessa niin suuri, kuin esimerkiksi muualla Euroopassa. Ketoisen tuotteet pakastetaan, jotta ne kestävät pitkät toimitusmatkat ulkomaille. ”Ketoinen on 2025 Euroopan johtava vatsaystävällisten tuotteiden brändi”, uskoo Ketoisen toimitusjohtaja Niina-Marika Lahnavik-Hoffren.

Maailmalle ponnistaminen savosta on Lahnavik-Hoffrenin mukaan ollut helppoa. ”Tukiverkosto Kuopiossa on ollut mahtava. Export2X -hankkeen saimme kasvun oppeja ja vertaistukea. ELY-keskus, Finnvera, paikallinen pankki ja kauppakamari ovat toimineet upeana tiiminä ympärillämme”, Lahnavik-Hoffren luettelee.

Parhaat opit kansainvälistymiseen ovat kuitenkin olleet hyvän tiimin ja verkoston luomisen lisäksi luova hulluus ja heittäytyminen. ”Eräs viisaampi sanoi, että elämä kantaa, jos antaa sen kannettavaksi.”

Teksti ja kuvat: Ketoinen Oy

Kategoriat:Kasvu ja kansainvälisyys