”Eurooppa on meille auki”

Olvin toimitusjohtaja Patrik Lundell

Yritystarina Kauppakamarilehdessä 3/2023. Teksti: Janne Laitinen Kuvat: Akseli Muraja

Laajentuminen uusille markkinoille vaatii aina hyvät paikalliset kumppanit, tietää panimoyritys Olvin toimitusjohtaja Patrik Lundell.

Loikka Lontoosta Luuniemelle on monella tapaa pitkä. Patrik Lundellille, 48, päätös palata Suomeen ja siirtyä Iisalmen Luuniemessä päämajaansa pitävän panimoyritys Olvin johtoon oli kuitenkin helppo.

”Olin jo pidempään odottanut, että saisin tilaisuuden päästä tukemaan suomalaista yritystä kasvussa ja kansainvälistymisessä”, Lundell sanoo Olvin vierastalon edustustiloissa, joiden ikkunoista aukeaa näkymä Porovedelle.
Päätös merkitsi isoa elämänmuutosta Lundellin nelihenkiselle perheelle, jonka 13- ja 17-vuotiaat lapset ovat asuneet suuren osan elämästään Isossa-Britanniassa.

Lundell viettää nyt noin puolet työajastaan Iisalmessa, missä hänellä on kakkosasunto. Muu perhe asettui Helsinkiin, lähelle sukulaisia ja ystäviä.

Tunnettu brändi ei yksin riitä

Lundell on tehnyt vaikuttavan uran kansainvälisten juomabrändien parissa. Hän on työskennellyt myynti- ja markkinointitehtävissä muun muassa Scottish & Newcastlella, Unileverilla, PepsiCo:lla ja viimeisimpänä Starbucksilla.
Ennen Olville siirtymistään Lundell johti Starbucksin Euroopan, Afrikan ja Lähi-idän toimintojen yksikköä, joka vastasi myynnin edistämisestä päivittäistavarakaupassa.

Lundellin aikana Starbucks laajeni voimakkaasti uusille markkinoille.
”Kun aloitin, toimimme noin kymmenessä maassa, ja lähtiessäni maita oli yli 60.”

Lundell korostaa, että kasvu on aina yhteistyön tulos. Starbucksilla tulos tehtiin yhdessä tiimin, paikallisorganisaation tai paikallisen yhteistyökumppanin kanssa. Uusille markkinoille pääsy edellyttää hyvää paikallistuntemusta.

”Oli miten tunnettu brändi tahansa, toteutus on aina paikallista. Jakelun, myymälätoteutuksen ja markkinoinnin on oltava kunnossa. Kustakin maasta on löydettävä paras organisaatio, joka sitoutuu kaupan kehittämiseen.”

Mutta joskus on vain luotettava itseensä ja tehtävä tiukkojakin päätöksiä, vaikka kumppaneilta loppuisi usko. Lundell kertoo Starbucks-vuosiltaan esimerkin:

”Kumppani halusi luopua kolmesta isosta markkinasta Euroopassa, mutta me sanottiin, että ei luovuteta, ne saadaan kuntoon. Niin kävikin, ja viime vuodet ne markkinat ovat olleet merkittävässä kasvussa”, Lundell kertoo kumppania yksilöimättä.

Kasvua virvoitusjuomista

Kasvuhakuisuus oli kotimaisuuden ohella yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka sai Lundellin kiinnostumaan Olvista. Vuonna 2021 Olvi osti Tanskan neljänneksi suurimman panimoyrityksen Bryggeriet Vestfyenin.

”Olvilla on halu kasvaa nykyisillä markkinoilla ja kunnianhimoa kasvaa myös uusille markkinoille viennin tai esimerkiksi yritysostojen kautta”, Lundell sanoo.

Lundellin mukaan Olvi tavoittelee kasvua etenkin virvoitusjuomissa: mehukivennäisvesissä, makuvesissä ja energiajuomissa. Alkoholijuomissa, varsinkin oluissa, Olvin markkinaosuus on Suomessa jo vahva. Niissä kasvupotentiaali on suurinta ulkomailla.

”Tarkoitus on toimia nykyistä vahvemmin nykyisillä markkinoilla nimenomaan Pohjoismaissa. Eurooppa on kuitenkin meille auki, ja kasvuun on monia malleja. Se voi olla yritysosto, hyvä linsenssikumppanuus tai esimerkiksi yhteisyritys (Joint Venture)”, Lundell maalailee.

Pieniä uudistuksia johtamiseen

Lundell seurasi tehtävässään Olvin pitkäaikaista toimitusjohtajaa Lasse Ahoa, joka jäi eläkkeelle viime vuodenvaihteessa.

Lundell astui toimitusjohtajan saappaisiin kovassa paikassa. Vaikka Olvin liikevaihto ja myyntivolyymi ovat kasvaneet viime vuodet tasaiseen tahtiin, Ukrainan sota on aiheuttanut epävarmuutta ja kannattavuusongelmia.

”Tuotantokustannukset ovat nousseet huomattavasti kautta linjan. Se tarkoittaa, että pitkällä aikavälillä kustannuksia on pakko viedä kuluttajahintoihin.”

Olvilla on tytäryhtiöt Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tanskassa ja Valko-Venäjällä. Viime vuonna Olvi ilmoitti vetäytyvänsä Valko-Venäjältä ja lopettavansa viennin Venäjälle. Valko-Venäjän tytäryhtiön myynti jouduttiin kuitenkin keskeyttämään paikallisen lainsäädännön muututtua.

Lundell kertoo haluavansa osallistaa Olvin ulkomaiset tytäryhtiöt entistä vahvemmin yhteiseen strategiatyöhön. Hän on kutsunut maajohtajat saman pöydän ääreen keskustelemaan tavoitteista.

”Se toimii ikään kuin laajennettuna johtoryhmänä. Ei lähdetä etäältä pääkonttorista määrittelemään tavoitteita yksittäiselle maalle, vaan mietitään enemmän yhdessä, minne ponnahdetaan seuraavaksi”, Lundell kuvailee.

Lundell kertoo haluavansa myös tarkastella kriittisesti Olvin laajaa tuoteportfoliota. Siihen kuuluu maailmanlaajuisesti lähes 6 000 tuotetta, mukaan luettuna kauppojen private label -tuotteet.

”Portfolion optimointityö on menossa. Haluamme olla jatkossakin innovatiivisia, mutta valikoimaa on hyvä katsoa läpi aika ajoin.”

Radikaaleista muutoksista ei ole kyse, eikä Lundell halua muutenkaan ylikorostaa omaa rooliaan 145-vuotiaan panimoyrityksen luotsaamisessa.

”Ensisijainen tehtäväni on huolehtia, että perinteikäs yhtiö on minun jälkeeni vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin aloittaessani.”

Tavoitteena hiilineutraalius

Olvin Iisalmen panimon on tarkoitus olla hiilineutraali vuoden 2023 loppuun mennessä. Tuore esimerkki panostuksista päästöjen vähentämiseen seisoo panimon vieressä. Hiilidioksidin talteenotto- ja puhdistuslaitos otettiin käyttöön kesäkuussa 2023. Laitos ottaa talteen ja kierrättää panimon käymisprosesseissa syntyvän hiilidioksidin hiilihapoksi.

Laitoksen hinta oli 4­­­­­­­–5 miljoonaa euroa, ja se maksaa Lundellin mukaan itsensä takaisin viidessä vuodessa.

”Hiilidioksidi ei karkaa taivaalle, ja säästämme miljoona euroa vuodessa, kun ei tarvitse ostaa hiilidioksidia ulkoa.”

Kun Lundellilta kysyy, millaiselta arvopohjalta kasvua haetaan, vastaus tulee nopeasti.

”Ihmiset edellä, luontoa kunnioittaen ja katteesta huolta pitäen.”

Patrik Lundell
Olvin toimitusjohtaja vuoden 2023 alusta alkaen.

Aiempi ura: Myynnin ja markkinoinnin tehtävissä mm. Unileverilla, PepsiCo:lla ja Starbucksilla.

Harrastukset: Murtomaahiihto ja laskettelu. Lontoossa harrasti soutua.

Mitä vain harva tietää: Lundellin suosikit Olvin omista tuotteista ovat alkoholittomia: mehukivennäisvedet ja Motor Oil -energiajuoma.

Kategoriat:Jäsentarinat, Kauppakamarilehti