Määritteletkö sinä tulevaisuutesi vai tulevaisuus sinut?

Kumppaniartikkelissa EY:n Timo Lappi pohtii tulevaisuutta.

ey artikkeli kauppakamari

COVID-19 on siirtänyt maailmantalouden uudelle kehityskaarelle. EY-megatrendien ymmärtäminen voi auttaa sinua tekemään oikeita strategisia valintoja.

Maailmamme muuttui maaliskuussa. COVID-19-pandemia on rasittanut terveydenhuoltojärjestelmiä murtumispisteeseen, asettanut suuren osan maailmantaloudesta määrittelemättömälle tauolle ja muuttanut radikaalisti yhteiskunnallisia normeja ja vuorovaikutusta. Suuntaukset, jotka näyttivät kaukaisilta, saapuivat yhtäkkiä ja muuttivat vakiintuneita toimintamalleja sekä haastoivat yritykset ja niiden johdon etsimään uusia liiketoimintamalleja ja lähestymistapoja, jotka koskevat hyvin erilaista taloudellista, sosiaalista ja poliittista ympäristöä, kuin missä olimme aiemmin.

Miten voit vastata tähän uuteen ja muuttuvaan todellisuuteen? Disruptio ei synny pelkästään uusista teknologioista ja liiketoimintamalleista; sen voivat vapauttaa myös vaalit, ilmastonmuutos tai kuten tässä tapauksessa, pandemia. EY Megatrends -lähestymistavalla pyrimme tarjoamaan viitekehyksen, jonka avulla tuetaan strategian laatimista hakemalla uusia mahdollisuuksia sekä tunnistamalla uhat perinteisten sektoreiden ja tuttujen kilpailijoiden ulkopuolelta.

Tänä aikana tällainen lähestymistapa on tärkeämpi kuin koskaan. Ymmärtämällä mannerlaattojen liikehdintää ohjaavia voimia, yritykset voivat ottaa lähestymistavan, joka antaa mahdollisuuden mallintaa tulevaisuuden visiosta selkeitä, COVID-19 pandemian ylittäviä kasvunäkymiä, joita voidaan hyödyntää tulevaisuuden toimintasuunnitelman rakennuspaloina. Lyhyesti sanottuna, EY Megatrends voi hyödyttää organisaatiosi tulevaisuuden suunnittelua sekä tuottaa kilpailuetua pandemian jälkeisessä maailmassa.

Megatrendit auttavat laajemman mahdollisuuksien kentän hahmottamisessa

Miten voit hyödyntää EY Megatrends -viitekehystä? EY Megatrends auttaa yrityksiä haastamaan oletuksia, joiden pohjalta yritykset yleisesti rakentavat strategiaprosessinsa: kehitetään strategiaa 5-10 vuoden suunnitteluhorisontilla, jossa oletuksen pohjana pidetään nykypäivän toimialarakennetta, kilpailijoita ja tämän hetken liiketoiminnan tulosta. Megatrendit auttavat ymmärtämään trendejä ja voimia tavanomaisten analyysialueiden ulkopuolelta, vähentäen riskiä, ​​että ”sivuutetaan se seuraava iso asia”.

Tulevaisuudessa erottuvat yritykset, jotka omaksuvat ”future back” -lähestymistavan: he ymmärtävät megatrendit varhaisessa vaiheessa, määrittelevät tarkoituksensa sen mukaisesti. Toteuttavat muutoksen ajoissa, välittämättä yrityksen oletuksista ja käytännöistä menneisyydessä, ollakseen joustavampia tulevaisuudessa.

Tutustu EY Megatrend -raporttiin sekä kahdeksaan megratrendiin sivuillamme ey.com. Tulemme järjestämään aiheesta webinaareja, joten seuraa tapahtumiamme.