Itä-Suomi on Genelecille menestysvaltti, sanoo toimitusjohtaja Siamäk Naghian: ”Mikään yritys ei pärjää yksin”

Kuopion alueen kauppakamari myönsi kaiutinvalmistaja Genelec Oy:lle vuoden 2022 Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnon. Menestys voi olla myös petollista, pohtii Siamäk Naghian.

Teksti: Janne Laitinen

Iisalmelainen kaiutinvalmistaja Genelec Oy on yritys, jonka menestystarina jatkuu vaikeissakin paikoissa.

Koronapandemiasta huolimatta yrityksen kasvuvauhti on vain kiihtynyt – vaikka korona on kurittanut merkittävästi tapahtuma- ja ravintola-aloja, joilla suuri osa Genelecin asiakkaista työskentelee.

Kaiutinteknologian edelläkävijänä kansainvälisesti tunnettu yritys on onnistunut pysyttelemään vuodesta toiseen oman alansa kärjessä.

Kuopion alueen kauppakamari myönsi Genelec Oy:lle vuoden 2022 Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnon, jolla annetaan tunnustusta kansainvälisessä liiketoiminnassa ansioituneille yrityksille. Tunnustus myönnettiin Sawosta maailmalle -tapahtumassa tiistaina 29. marraskuuta.

Pandemia pakotti sopeutumaan

Huipulta näkee kauas. Siksi Genelecin toimitusjohtajana vuodesta 2011 toiminut Siamäk Naghian on sopiva henkilö puhumaan siitä, miten Suomeen saataisiin syntymään uusia genelecejä. Mitä menestymiseen vaaditaan?

Naghian aloittaa sanomalla, että myös Genelec on joutunut sopeuttamaan toimintaansa maailmantilanteen muuttuessa.

”Toimintaympäristö on muokkautunut toisenlaiseksi, ja meillä on ollut samanlaisia toimitusketjuun liittyviä haasteita kuin muillakin.”

Genelecin pelastusrengas on ollut muun muassa kotistudioissa: internet-palvelujen ja studiolaitteiden kehityksen ansiosta laadukasta äänentoistoa vaativia sisällöntuotantoja voidaan tehdä lähes missä vain. Ero ammattitason huippustudion ja kotistudion välillä hämärtyy.

”Pandemia on vain vahvistanut tätä trendiä. Digitalisaatio ja esimerkiksi suoratoistopalvelut mahdollistavat sen, että ammattilaistason sisältöjä tehdään yhä enemmän kotona. Pandemian takia myös huippuammattilaisten työtä on siirtynyt paljon kotiin.”

Ja siellä missä tehdään studiotyötä, tarvitaan laadukasta äänentoistoa.

Genelec on tunnistanut trendin jo vuosia sitten ja suunnannut myyntiään ja markkinointiaan sen mukaisesti. Se siis suunnittelee ja markkinoi tuotteitaan aiempaa enemmän suoraan loppukäyttäjille niin, että laadukkaiden sisältöjen tekeminen onnistuu olosuhteista riippumatta.

Yrityksellä on laaja kansainvälinen verkosto, johon kuuluvat maahantuojat, jälleenmyyjät ja omat tytäryhtiöt. Ne vastaavat yhdessä markkinoinnista, myynnistä ja jakelusta.

Naghianin mukaan markkinointia tehtiin pitkään maahantuojien ja jälleenmyyjien kautta, mutta nykyään siitä vastaa pääosin Genelecin oma mediatiimi ja se painottuu digitaalisiin kanaviin.

”Genelec on tänä päivänä ihan eri yritys kuin 20 vuotta sitten. Trendissä kiinni pysyminen on vaatinut kuitenkin pitkäjänteistä työtä.”

Menestys vaatii kärsivällisyyttä myös rahoittajilta

Pitkäjänteisyys on avainsana, joka korostuu Naghianin puheissa. Hänen mukaansa se on keskeinen edellytys pärjäämiselle kansainvälisillä markkinoilla.

”Jos yrityksen odotetaan saavuttavan tavoitteensa viidessä vuodessa, se on lyhyt aika. Tarvitaan systemaattista työtä.”

Menestys kansainvälisillä kentillä edellyttää hänen mukaansa sitä, että opitaan ensin ymmärtämään ja arvostamaan asiakasryhmiä, joille tuotteita ollaan viemässä.

”Ei pidä mennä myynti edellä, vaan on oltava sellainen mentaliteetti, että meidän tuotteemme ovat tapa arvostaa asiakkaiden maailmaa. Arvokkaan aseman voi saavuttaa, jos ymmärtää ihmisiä ja heidän tarpeitaan”, Naghian sanoo.

Pitkäjänteisyyttä edellytetään myös rahoittajilta. Suomalaisen bisneksen heikkous on Naghianin mukaan siinä, ettei olla valmiita ottamaan riskejä, kun on kyse on pitkäjänteisistä yrittämisestä.

”Pääomat liikkuvat siellä, missä voitto on melkein varma. Huono riskinotto on yksi elinkeinoelämämme pahimmista heikkouksista.”

Naghianin mukaan liian moni lupaava teknologia-alan startup myydään pois, koska Suomesta ei löydy riittävästi rahoittajia yrityksen kehittämiselle.

”Tilanne on ristiriitainen. Miten luodaan yrityksiä, joilla on kyky ja edellytykset pitkäjänteiseen työhön, jos rahoitus ei ole pitkäjänteistä?”

Itä-Suomi on osa yrityksen identiteettiä

Myös Genelec on ollut vuosien varrella ostajien kiinnostuksen kohteena, mutta yritys ei ole ollut kaupan.

Yksi vahvuuksiamme on, että meillä on yritykseen sitoutunut henkilöstö ja omistajat. Henkilöstön vaihtuvuus on meillä vähäistä, ja meillä on kumppaneina esimerkiksi maahantuojia, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä vuosikymmeniä.”

Genelec on perheyritys, jonka omistajina ovat yrityksen edesmenneen perustajan Ilpo Martikaisen (1947–2017) lapset sekä Topi Partanen ja Ritva Leinonen.

Naghian korostaa lähiympäristön merkitystä Genelecin menestykselle. Merkitys on hänen mukaansa moninainen: se, missä yritys fyysisesti toimii ja millaiset ovat sen kumppanit ja sidosryhmät, on oleellinen osa yrityksen identiteettiä ja operatiivista toimintaa.

Turvallinen ja hyvinvoiva yhteiskunta näkyy työntekijöiden tyytyväisyytenä, mikä osaltaan selittää vähäistä vaihtuvuutta.

”Jos tällainen tuotanto toimisi vaikkapa Kiinassa, siellä todennäköisesti yritettäisiin maksimoida tuottoa laadun kustannuksella ja pelata hinnalla. Työntekijöiden vaihtuvuus olisi 20 prosenttia. Ei siitä tulisi mitään.”

Savossa ihmiset elävät lähellä luontoa ja heissä on paljon luovuutta, Naghian luonnehtii.

”Meidän ei ole hirveän vaikea esimerkiksi lähteä tekemään tuotteen prototyyppiä, missä vaaditaan kädentaitoja.”

Luonto itsessään on Naghianin mukaan osa Genelecin brändiä. Yrityksen tuotantotilat sijaitsevat Iisalmen Luuniemellä Poroveden äärellä.

”Kun meille tulee ihmisiä esimerkiksi Kiinasta yritysvierailulle keskelle suomalaista luontoa, kokemus on heille mieleenpainuva. Sellaista ei voi kokea Pekingissä.”

Konkreettisimmin lähialueen merkitys tulee Genelecin alihankkijaverkostosta. Yhtiö käyttää tuotannossaan satoja alihankkijoita.

Naghianin mukaan rahassa mitattuna yli puolet Genelecin alihankinnasta ostetaan Itä-Suomessa toimivilta yrityksiltä. Esimerkiksi Genelecin suunnittelemat alumiiniset kaiutinkopat valmistetaan Itä-Suomessa.

”Ei mikään yritys pysty tekemään kaikkea yksin, vaan alihankkijat ovat osa Genelecin menestystä. Kun on hyvät toimittajat, niin meidänkin mahdollisuutemme menestyä ovat paremmat.”

Tuotekehitystyössä Genelec on tehnyt pitkään yhteistyötä myös seudun korkeakoulujen Itä-Suomen yliopiston ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Niiden kautta yritys on myös löytänyt osaavaa työvoimaa.

Menestykseen ei pidä tuudittautua

Genelec on yritys, joka on tavallaan saavuttanut jo kaiken. Sen brändin tuntevat musiikkimaailman vaikuttajat Emma-palkitusta tuottaja Jukka Immosesta räppäritähti Kanye Westiin, ja sen tuotteita myydään yli sataan maahan.

Pitääkö Genelecin edelleen taistella asemastaan, vai myyvätkö tuotteet nykyään itse itsensä?

”Pitää taistella, joka päivä”, Naghian vastaa ja toteaa, että markkinat ovat tänä päivänä aivan erilaiset kuin Genelecin aloittaessa toimintansa vuonna 1978.

Kun Genelec toi tuolloin markkinoille aktiivikaiuttimet, se aiheutti disruption eli muutti markkinoita ja teki yrityksestä edelläkävijän. Tänä päivänä tarkkailukaiuttimien valmistajia on kymmeniä ja kilpailu on kovaa.

”Genelecin tarina on kuin käsikirjoituksesta, mutta liiallinen nojaaminen menestykseen voi olla petollista. Edelläkävijä ei voi pysähtyä hetkeksikään, vaan omaa toimintaa on kehitettävä jatkuvasti. Koko ajan pitää olla varpaillaan.”

Yritys: Genelec Oy

Kotipaikka: Iisalmi

Mitä tekee: kehittää ja valmistaa äänentoistolaitteita

Konsernin liikevaihto (2021): 53 miljoonaa euroa

Konsernin henkilöstömäärä (2021): 245

Kategoriat:Kasvu ja kansainvälisyys