Mediateko kahmaisi jättisopimuksen

Teemu Kontkanen kauppakamarilehti

Kuopiolainen ulkomainosyhtiö Mediateko Oy julkisti helmikuussa uutisen, mihin se ei itsekään ensin oikein uskonut.

Mediateko oli solminut Väyläviraston kanssa jättisopimuksen valtakunnallisen, digitaalisen verkoston rakentamisesta rautatieasemille.

”Oli sikasiisti tunne, kun voitto tuli. Päihitimme kaksi alan globaalia toimijaa, JCDecauxin ja Clear Channelin. Niiden liikevaihdot ovat Suomessa 30 miljoonan euroa, kun meillä, pienellä ja ketterällä haastajalla se on kolme miljoonaa”, kertoo Mediateon perustaja ja toimitusjohtaja Teemu Kontkanen, 48.

Mediateko tuo tänä vuonna yli 70 digitaalista mainostaulua asemille ja hoitaa niihin mediamyynnin. Ensimmäiset on jo asennettu pääkaupunkiseudulle. Sopimus on voimassa vuoden 2031 loppuun.

Taulut tavoittavat asemilla 23 miljoonaa kontaktia joka viikko. Sopimus tuplaa jo tällä tilikaudella Mediateon liikevaihdon.

Korona ei ole hidastanut suurimman, kotimaisen ulkomainosyhtiön menoa.

”Ihmiset liikkuvat nyt enemmän kuin koskaan ennen hiihtokeskuksissa ja golfkentillä, ja me toimimme juuri niissä.”

”Liikevaihto pysyi edellisen kauden tasolla, ja jopa kasvatimme tulosta. Jälkikäteen ajateltuna viime kevään lomautukset olisi voinut jättää väliin, ja painaa silloinkin täysillä. Peruimme lomautukset heti, kun kotimaanmatkailubuumista alkoi näkyä merkkejä.”

Olimme nuoria, ja tuumimme Amerikan malliin, ettei se ole yrittäjä, eikä mikään, joka ei ole tehnyt konkurssia.

Kun Kontkanen perusti Mediateon 2008, tavoitteena oli, että hän työllistäisi itsensä. Työntekijöitä on nyt 13, ja kaksi uutta haussa.

Yrittäjä on pienviljelijän poika Pohjois-Karjalasta. Hän opiskeli sahateollisuusteknikoksi ja työskenteli Kuopiossa viisi vuotta Keskon puutavaran ja rakennustarvikkeiden tukkumyyjänä. Puuhommat vaihtuivat media-alaan.

”Starttasimme 1999 kavereiden kanssa nuorisolle suunnatun Ihmelehden, Citylehden haastajaa. Meillä oli intoa, muttei mitään käsitystä lehdenteosta, saati mediamaailmasta.”

”Lehti ehti levitä vuosien aikana viiteen kaupunkiin ja painosmäärä nousta 45 000:een.”

Lehti loppui konkurssiin. Kontkanen jäi media-alalle.

”Olimme nuoria, ja tuumimme Amerikan malliin, ettei se ole yrittäjä, eikä mikään, joka ei ole tehnyt konkurssia.”

Hän aloitti työt Ykkösmediassa ja osti pian sen ulkomainonnan.

”Uskalsin perustaa firman, kun sain myytyä parille asiakkaalle laman porteilla mediatilaa taantumankorjausalennuksella.”

Kontkanen ymmärsi, ettei pärjää yksin. Hän kokosi ympärilleen ammattilaishallituksen eri aloilla toimineista kavereistaan. Yrittäjä on jatkanut samaa mallia ja koonnut tuekseen osaavan tiimin ja tilanteen mukaan vaihtuvia täsmähallituksia.

Osakkaina ja mukana toiminnassa ovat nykyisin myös Tapio Pankko, Jukka Pelkonen ja Miika Sajaniemi sekä ulkopuolisena sijoittajana Ari Lahti.

”Ulkomainonta on meidän juttumme. Seuraava steppi on fokusoitua siinä entistä paremmin.”

Mediateolla on ympäri maata jo yli 10 000 mediapintaa, mistä noin 300–500 digitaalista.

Digitaalisten pintojen määrä kasvaa. Niiden osuus mediamyynnistä on jo yli puolet. Mediateko myy mainostilaa paitsi hiihto- ja golfkeskuksiin, myös muun muassa satamiin ja pysäköintitaloihin.

Viime vuonna se teki merkittävät sopimukset digitaalisista pinnoista PeeÄssän ja Suur-Savon kanssa.

Uupumisesta kannattaa puhua avoimesti.

Menestyksellä on ollut hintansa. Neljä vuotta sitten Kontkanen painoi firmassa töitä ja rakensi samaan aikaan perheelleen omakotitaloa. Se ajoi miehen burn outiin.

”Työnkaverini huomasivat uupumukseni ja passittivat minut kotiin. Rakensin itseäni puoli vuotta kuntoon. Lisäsin liikuntaa ja aloin kiinnittää huomiota henkiseen hyvinvointiin.”

”Uupumisesta kannattaa puhua avoimesti. Kun puhuin, huomasin, että useat yrittäjäkaverini olivat tulossa burn outista, menossa siihen tai olivat siinä parasta aikaa.”

Yrittäjän jaksamiseen auttavat nykyisin myös nelipäiväiset työviikot.

”Olen pysynyt tänä vuonna kaikki perjantait pois toimistolta. Jos teen silloin töitä, teen vain mieluisia juttuja. Loput päivästä satsaan itseeni ja liikuntaan.”

KIRJOITTAJA: VUOKKO VILJAKKA KUVAAJA: AKSELI MURAJA
Kategoriat:Kasvu ja kansainvälisyys